himpunan doa

Pages

Saturday 23 July 2011

berubahlah kerana Allah.......

"btl ke kau dh brubah?biar btl ko nie??hipokrit!"
"eleh,berlagak alim konon..dlu hdup bkn main lg..menyampah aku tengok!.."

mesti sakit telinga kite klu mndgar kn?...n sakit lg hati nie..krna perkara mcm nie la yg mnyebabkn rmai jtuh trsungkur utk brubah hdup..angkara mlut c 'keldai2' ini.Ini lah cabaran,dugaan utk sesiapa saja yg ingin brubh..

tiada seorg pn manusia yg sempurna dan maksum sehinggalah tiada satu kesalahan pn yg d'lakukannya melainkan Nabi Muhammad SAW..selalunya tidak ramai yg sedar akan hidayah yg Allah berikan kepada hambaNya..sentiasa lalai dengan duniawi..

berubah..berubah kerana apa?..berubah kerana siapa?..berubah kearah mana?setiap manusia yg terdetik hati untuk berubah,mesti persoalan ini sering bermain di minda anda..apa yg trbaik adalh berubah kerana ALLAH..berubah kearah kebaikan kerana kepada Allah la kita datang dan kepada Allah jugalah kita kembali..saya tertarik dengan hadis ini:

Daripada Anas bin Malik Radhiallahu 'anhu telah berkata : Aku mendengar Rassulullah S.A.W bersabda : Sesungguhnya Allah berfirman (maksud) : Wahai anak Adam! Apabila engkau memohon dan mengharapkan pertolonganKu maka Aku akan mengampunimu dan Aku tidak menganggap bahawa ia suatu yang bebanan. Wahai anak Adam! Sekalipun dosa kamu seperti awan meliputi langit kemudian kamu memohon keampunanKu, nescaya Aku akan mengampuninya. Wahai anak Adam! Jika kamu menemuiku(selepas mati) dengan kesalahan sebesar bumi, kemudiannya kamu menemuiKu dalam keadaan tidak syirik kepadaKu dengan sesuatu nescaya Aku akan datang kepadamu dengan pengampunan terhadap dosa sebesar bumi itu.
- Riwayat imam Tarmizi dan kata beliau ia adalah hadis Hasan Sohih



antara elemen yg penting bg suatu perubahan itu sendiri adalah istiqomah(konsisten)..konsisten ini bermaksud berpendirian teguh atas jalan yg lurus..sentiasa berpegang pada akidah dan mlksanakan syariat dengan teguh,tidak berubah dan berpaling wlau apa pun dugaan dan cabaran yg dihadapi..

sekiranya seseorang hamba Allah itu ingin berubah,sebenarnya itu telah menjadi satu 'niat'..niat yg telah lahir dari hati nurani itu perlulah dipupuk agar tidak terus pudar dek tohmahan manusia yg bersifat buta HATI&MATA serta dugaan yg terpaksa ditempuh sepnjang hdup.

'kelemahan diri'.lemah adalah lumrah yg ada dlm diri stiap manusia..lemah ini ibarat seperti putus asa..bg yg ingin berubah,janganlah anda berptus asa..sentiasa bersemangat lah untuk mencari keredhaan hidup drNya..dan yg pasti,berubah tidak boleh dilakukan secara mendadak..tetapi praktiklah secara perlahan2..
nescaya...perubahan itu pasti menjadi milik anda.....insyaAllah...

~wslm~

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...